torsdag 22 januari 2009

bLåsta funderingar = pluspoäng för ordvits


Jag undrar om folk som inte växt upp med lås och låser upp/låser ett för första gången gör detta mycket långsammare än till exempel mig. Jag tror att jag gjort det minst en gång på per dag sen jag var fyra. Det betyder att jag har låst upp/låst lås över 4380 ggr i mitt liv. Det gör mig nog rätt erfaren när det kommer till att standardinteragera med lås. Man kan fråga sig vad som hade hänt om min kropp inte lyckats lära sig att standardinteragera med lås utan alltid behövt tänka igenom denna enkla process. Då kanske det skulle ta en sekund för varje gång jag interagerat med ett lås och alltså skulle det på bli 73 min (4380/60) bara för låsanordningshantering. Sen är siffran 4380 en grov underdrift och antagligen hade jag lagt ner sjukt lång tid på att standardinteragera med lås under mitt liv. Här kommer ett recept på en maträtt jag har tid att laga tack vare att min hjärna vet hur man hanterar lås:


Paella
God och vacker rätt som passar både till vardag och fest! Ett enkelt recept.
Tid: ca 40 min beroende på koktiden hos riset
4 portioner
Du behöver:
Pilaffris:
2 msk
finhackad lök
4 msk olja eller smör/margarin (gärna olivolja)
ris, vatten och salt doseras efter anvisningarna på risförpackningen.
Paella:
1 krm
vitlökspulver
1 krm malen svartpeppar
1 krm saffran (ett kuvert)
1/2 grillad kyckling
1 röd paprika
2 dl frysta ärtor
100 g rensade räkor
ev några oliver
Gör så här:
Pilaffris: Hacka en liten gul eller röd lök fint. Hetta upp olja/matfett i kastrullen och bryn lök och ris så det får lite färg. Häll på vattnet och tillsätt salt. Rör om och låt riset stå och koka under lock enligt anvisningarna på förpackningen.
När pilaffriset kokat klart tillsätt vitlökspulvret, svartpepparn och saffran. Rör om ordentligt så att riset får den fina gula färgen av saffran och kryddorna fördelas jämt i riset.
Dela kycklingen i lagom små eller stora bitar och ta bort allt skinn och ben.
Rensa, skölj och strimla paprikan. Man kan även ha med några skivade oliver om man tycker det är gott.
Blanda ner kycklingen, paprika, räkor, ärtor och ev oliver i riset.
Låt det hela bli genomvarmt.

Paella är mycket gott och får en fin gul färg och doft av saffran. Enkelt recept med lågt GI om du väljer fullkornsris.

1 kommentarer:

lisa ebba matilda sa...

ingenting om foster till paellan? plus att kim... du är cp!