fredag 30 januari 2009

Musikvetare K. Johansson uttalar sig angående geografi

Något som börjar bli smått karaktäristiskt för mig (förutom att jag faktiskt använder ordet karaktäristisk) är att försova mig. Oftast fungerar min förmåga att skynda mig rätt bra i sådana lägen och jag kommer i tid ändå. Idag kom jag dock sent, på grund av att bussen var full och inte kunde ta in mer folk. Kände liksom att ni behövde veta det.


I alla fall, när jag väntade på bussen så funderade jag ett slag. Musik som kommer ifrån Göteborg och Norrland brukar vara så otroligt mycket bättre än annan Svensk musik *. Bara en komposition kommer i kontakt med dessa två av Sveriges musikaliska g-punkter så blir det mesta bättre. Varför? Efter att ha väntat på bussen i några minuter kom jag fram till en liten teori jag vill lägga fram här, sen får ni gärna såga den hur mycket ni vill;

I mellansverige (mellan dessa två musikaliska guldgruvor) bor en stor grå massa. Flera års totalt blandning tack vare allt inflyttande till t ex stockholmsområdet har gjort så att flera olika sorters människor blandats och eftersom de bor så tätt har de tvingats anpassa sig till varandra. Det är t ex därför man har svårt att känna igen vissa människor eftersom alla är så lika.
I Norrland och Göteborg dock har ihopmosandet av folk gått långsammare och i just Göteborg, som har över 600 000 invånare är det fortfarande lätt att träffa och känna igen folk man sett eller träffat tidigare. Detta för att olikheter syns tydligare. I Norrland (ja, Norrland är grymt stort, men jag hann inte välja en specifik plats under min tid vid busshållsplatsen) ser vi ett ännu bättre exempel, där går den sociala anpassningen ännu långsammare och folk som sticker ut syns ännu mer. Hoppas jag delgett tillräckligt av min tanke för att gå vidare till teorin.

På dessa två platser finns det mer kulturell kontrast än i resten av Sverige. Om man har möjlighet att uppleva nya saker bara genom att gå utanför dörren (vilket jag gjorde i Uppsala när jag var nyinflyttad, men jag har vant mig eftersom vi alla är smått rubbade här...) blir man mer kreativ vilket i sin tur leder till att man skriver bättre musik. Musik som skrivs i den gråa zonen tenderar att bli lite mesig medans musiken från de två andra områdena är mer vass och tilltalande. Människor gillar kontraster.
Det får räcka för idag

* Lars Winnerbäck bor visserligen i Stockholm, men han reser så mycket så han klarar sig ändå.

0 kommentarer: